Lutkovno gledališče od začetkov do danes
Št. strani: 15
Lutkovno gledališče od začetkov do danes
(e-učna pot)
September 2018
Pozdravljeni!
Avtor: Edi Majaron in Rebeka Tomšič
Težavnost: od 7. do 9. razreda OŠ
Predvideni čas: 10-20 min
Učni cilji: Pokukajmo v lutkovno gledališče.
<< Stran 1
Stran 2
Št. strani: 15
»Ste vsi tukaj?« se zasliši glas z gledališkega odra. Otroke v dvorani nagovarja lik z imenom Pavliha. Pavliha ima dolg nos in širokokrajni klobuk. Njegovi gibi se nič kaj dosti ne spreminjajo, saj je brez nog in trupa. In tudi na obrazu ima vedno enak širok nasmeh, ne glede na situacijo, v kateri se znajde. Enako se reži, pa naj se sreča z grozo ali pa z veseljem in lepoto. Vendar svoja občutja in čustva vedno pokaže; to naredi z glasom. No, seveda vemo, da sama lutka ne govori, pač pa ji glas posodi lutkar. Občinstvo v gledališču to dobro ve, pa vendar se gledalci vživijo in uživajo v predstavi, z likom se celo pogovarjajo. Spoznajmo lutko, ki spodbuja našo ustvarjalnost in je pomemben del komunikacije z umetnostjo.
<< Stran 2
Stran 3
Št. strani: 15
<< Stran 3
Stran 4
Št. strani: 15
Lutkovna predstava
Ogledal si si posnetek lutkovne predstave o dobroti skromnega peka Mišmaša, ki revnim in otrokom daje kruh tudi zastonj. V tiskani izdaji Vesele šole si prebral, kako lutkovna predstava nastane: pisatelj napiše besedilo, gledališki dramaturg ga predlaga umetniškemu vodji ustanove. Skupaj se posvetujeta, za kaj bo to besedilo primerno in komu bo namenjeno. K sodelovanju povabita režiserja, ki bi to besedilo postavil na oder. Režiser predlaga likovnega umetnika, ki bo narisal skice za lutke, scenograf pa za sceno.
Ogledal si si posnetek lutkovne predstave o dobroti skromnega peka Mišmaša, ki revnim in otrokom daje kruh tudi zastonj. V tiskani izdaji Vesele šole si prebral, kako lutkovna predstava nastane: pisatelj napiše besedilo, gledališki dramaturg ga predlaga umetniškemu vodji ustanove. Skupaj se posvetujeta, za kaj bo to besedilo primerno in komu bo namenjeno. K sodelovanju povabita režiserja, ki bi to besedilo postavil na oder. Režiser predlaga likovnega umetnika, ki bo narisal skice za lutke, scenograf pa za sceno.
Kdo je avtor (pisatelj) zgodbe Pekarna Mišmaš?
Svetlana Makarovič
Kajetan Kovič
Nace Simončič
Tadej Pišek
Violeta Tomič
<< Stran 4
Stran 5
Št. strani: 15
Oblika človekovega ustvarjalnega izražanja
Lutkarstvo je gledališka zvrst, pri kateri lutka postane scensko bitje, ki ga oživlja igralec. Je ena najstarejših oblik človekovega ustvarjalnega izražanja. Poznajo ga vse kulture že od pradavnine. Že v 11. stoletju pred našim štetjem je obstajalo na indonezijskih otokih, znano je bilo pri starih Egipčanih, Grkih in Rimljanih. Lutkarstvo ima tudi v Sloveniji bogato tradicijo, pa čeprav je pri nas dejavno šele dobro stoletje.
Lutkarstvo je gledališka zvrst, pri kateri lutka postane scensko bitje, ki ga oživlja igralec. Je ena najstarejših oblik človekovega ustvarjalnega izražanja. Poznajo ga vse kulture že od pradavnine. Že v 11. stoletju pred našim štetjem je obstajalo na indonezijskih otokih, znano je bilo pri starih Egipčanih, Grkih in Rimljanih. Lutkarstvo ima tudi v Sloveniji bogato tradicijo, pa čeprav je pri nas dejavno šele dobro stoletje.
Kako se imenujejo lutke, poimenovane po indonezijskem otoku?
marionete
marote
javanke
<< Stran 5
Stran 6
Št. strani: 15
Zgodnji začetki
Zvečer, ko tik pred spanjem prižgeš luč, lahko s svojimi prsti ustvariš sence in jih preslikaš na stene sobe ter prirediš svojo predstavo. Tako si je tudi jamski človek krajšal večere v svojih bivališčih. Plamen je slikal zanimive podobe na stene bivališča, preprosta predstava pa je zabavala in tudi strašila gledalce.
Gledališče senc je zagotovo najstarejša oblika človekovega ustvarjalnega izražanja. Najdalj v zgodovino lahko sledimo senčnemu gledališču na indonezijskih otokih, za katero trdijo, da se je razvilo med letom 1200 do 500 pred našim štetjem.
Indonezijski lutkar dalang, še danes igra predstave iz slavnih staroindijskih epov Mahabharata in Ramajana, ki govorita o borbi dobrega in zla, kakor jo doživljajo ljudje in bogovi.
Zvečer, ko tik pred spanjem prižgeš luč, lahko s svojimi prsti ustvariš sence in jih preslikaš na stene sobe ter prirediš svojo predstavo. Tako si je tudi jamski človek krajšal večere v svojih bivališčih. Plamen je slikal zanimive podobe na stene bivališča, preprosta predstava pa je zabavala in tudi strašila gledalce.
Gledališče senc je zagotovo najstarejša oblika človekovega ustvarjalnega izražanja. Najdalj v zgodovino lahko sledimo senčnemu gledališču na indonezijskih otokih, za katero trdijo, da se je razvilo med letom 1200 do 500 pred našim štetjem.
Indonezijski lutkar dalang, še danes igra predstave iz slavnih staroindijskih epov Mahabharata in Ramajana, ki govorita o borbi dobrega in zla, kakor jo doživljajo ljudje in bogovi.
Označi značilnost lutkarja dalanga.
Lutkarja med predstavo ne vidimo.
Lutkar ne govori, le premika senčno lutko.
Vse vloge govori in animira sam.
<< Stran 6
Stran 7
Št. strani: 15
Javanke
Lutke na palici so zelo raznolike – lahko so povsem enostavne, izdelane iz kuhalnice, ali bolj dodelane in bolj premične. Take so tudi lutke na indonezijskem otoku Java in jih tako imenujemo tudi javanke.
Javanka je sredi prejšnjega stoletja prevladala na vseh večjih lutkovnih odrih po Evropi. Tudi naša gledališča se ji niso mogla upreti, ponekod je celo izpodrinila druge oblike lutkovnega gledališča.
Lutke na palici so zelo raznolike – lahko so povsem enostavne, izdelane iz kuhalnice, ali bolj dodelane in bolj premične. Take so tudi lutke na indonezijskem otoku Java in jih tako imenujemo tudi javanke.
Javanka je sredi prejšnjega stoletja prevladala na vseh večjih lutkovnih odrih po Evropi. Tudi naša gledališča se ji niso mogla upreti, ponekod je celo izpodrinila druge oblike lutkovnega gledališča.
Morda veš, v kateri predstavi je pri nas v poklicnem gledališču prvič (leta 1960) nastopala javanka?
Žogica marogica
Doktor Faust
Volk in sedem kozličkov
<< Stran 7
Stran 8
Št. strani: 15
Marioneta
Beseda marioneta je francoskega izvora, nastala iz imena Marion (Marija). V 9. stoletju se je razvila tradicija uprizarjanja biblijskih zgodb, v igrah pa je nastopala »mala Marija« oziroma »Marionnette«. Francozi to besedo uporabljajo za poimenovanje vseh lutk, pri nas pa marioneta rečemo tisti lutki, ki je vodena od zgoraj po nitih.
Marionete so nastale daleč v preteklosti. Morda so celo najbolj znana vrsta lutk, saj jih najdemo pri pradavnih narodih vseh celin. Že Platon, grški filozof, je trdil, da je človek marioneta v rokah bogov, njegove strasti pa niti, ki jih vodijo bogovi.
Beseda marioneta je francoskega izvora, nastala iz imena Marion (Marija). V 9. stoletju se je razvila tradicija uprizarjanja biblijskih zgodb, v igrah pa je nastopala »mala Marija« oziroma »Marionnette«. Francozi to besedo uporabljajo za poimenovanje vseh lutk, pri nas pa marioneta rečemo tisti lutki, ki je vodena od zgoraj po nitih.
Marionete so nastale daleč v preteklosti. Morda so celo najbolj znana vrsta lutk, saj jih najdemo pri pradavnih narodih vseh celin. Že Platon, grški filozof, je trdil, da je človek marioneta v rokah bogov, njegove strasti pa niti, ki jih vodijo bogovi.
Kako se imenuje znana predstava, v kateri nastopa lutka marioneta, ki predstavlja predmet in ne človeka ali žival?
Sneguljčica
Sapramiška
Žogica Marogica
Volk in sedem kozličkov
<< Stran 8
Stran 9
Št. strani: 15
Marionete na žici
Marionete na žici so sestre marionet na nitih. Njihov izvor sega v čas starih Rimljanov, zgodbe, v katerih nastopajo, so polne kraljev, vitezov in šaljivcev, kot je bila navada na dvorih. Marionete na žici se od svojih sester na nitih razlikujejo po načinu upravljanja z lutko. Glavna vodilna žica omogoča neposredno obvladovanje lutke, bolj natančno kot pa lutka na niti. Lutka na niti na odru bolj ali manj »lebdi«, lutka na žici pa krepko stoji na tleh. Takšno poudarjeno in sunkovito gibanje je ravno pravšnje za uprizoritev junakov, ki na odru vihtijo svoje meče.
Marionete na žici so sestre marionet na nitih. Njihov izvor sega v čas starih Rimljanov, zgodbe, v katerih nastopajo, so polne kraljev, vitezov in šaljivcev, kot je bila navada na dvorih. Marionete na žici se od svojih sester na nitih razlikujejo po načinu upravljanja z lutko. Glavna vodilna žica omogoča neposredno obvladovanje lutke, bolj natančno kot pa lutka na niti. Lutka na niti na odru bolj ali manj »lebdi«, lutka na žici pa krepko stoji na tleh. Takšno poudarjeno in sunkovito gibanje je ravno pravšnje za uprizoritev junakov, ki na odru vihtijo svoje meče.
Najbolj slavne marionete na žici prihajajo iz italijanske dežele, zato jih imenujemo:
siciljanke
tržanke
koprčanke
pirenejke
<< Stran 9
Stran 10
Št. strani: 15
Vodne lutke
Ali veš, da obstajajo tudi lutkovne predstave v vodi? Vodno lutkarstvo je starodavna veščina, ki je tesno povezana s podeželsko kulturo pridelovalcev riža in je danes pomemben del kulturne dediščine Vietnama.
Prve predstave so se dogajale na gladini riževih polj, kjer so si kmetje krajšali čas z živahno ustvarjalnostjo in domišljijo. Iz kratkočasnih iger so postopoma nastajale prave predstave in vaščani so se z njimi radi poveselili ob koncu napornih tednov po žetvi riža.
Te zelo izrazne lutke so pripovedovale zgodbe iz vsakdanjega kmečkega življenja ali opisovale zgodovinske dogodke ter ljudske legende. Predstave so kmetje pripravljali tudi za verska slavja ali ob drugih pomembnih priložnostih. Ugotovili so, da je voda lahko odlično sredstvo za lutkarske predstave tudi zaradi zanimivih učinkov, kot so valovi, škropljenje in odsev lutk na vodni gladini.
Ali veš, da obstajajo tudi lutkovne predstave v vodi? Vodno lutkarstvo je starodavna veščina, ki je tesno povezana s podeželsko kulturo pridelovalcev riža in je danes pomemben del kulturne dediščine Vietnama.
Prve predstave so se dogajale na gladini riževih polj, kjer so si kmetje krajšali čas z živahno ustvarjalnostjo in domišljijo. Iz kratkočasnih iger so postopoma nastajale prave predstave in vaščani so se z njimi radi poveselili ob koncu napornih tednov po žetvi riža.
Te zelo izrazne lutke so pripovedovale zgodbe iz vsakdanjega kmečkega življenja ali opisovale zgodovinske dogodke ter ljudske legende. Predstave so kmetje pripravljali tudi za verska slavja ali ob drugih pomembnih priložnostih. Ugotovili so, da je voda lahko odlično sredstvo za lutkarske predstave tudi zaradi zanimivih učinkov, kot so valovi, škropljenje in odsev lutk na vodni gladini.
Vodno lutkarstvo izvira iz Vietnama. Spoznali pa smo tudi že gledališče s senčnimi lutkami. Od kod izvira?
Iz Indonezije.
Iz Francije.
Iz Tajske.
<< Stran 10
Stran 11
Št. strani: 15
Lutkovni junaki
Si si že kdaj ogledal lutkovno predstavo? Se spomniš kakšnega glavnega junaka? Kakšen se ti je zdel? Je bil navihan, razigran, vesel, hudoben? Si ga poznal že iz knjige?
Si si že kdaj ogledal lutkovno predstavo? Se spomniš kakšnega glavnega junaka? Kakšen se ti je zdel? Je bil navihan, razigran, vesel, hudoben? Si ga poznal že iz knjige?
Spodaj so fotografije lutkovnih junakov, ti pa jih poimenuj, tako da njihova imena povlečeš k fotografijam.
Pavliha
Mala Čarovnica
Sapramiška
Ostržek
<< Stran 11
Stran 12
Št. strani: 15
Lutke pri nas
Oče slovenskega lutkarstva je slikar Milan Klemenčič. Na svojih študijskih poteh je pogosto zahajal v lutkovna in druga gledališča. To ga je tako prevzelo, da je gledališče leta 1910 predstavil slovenski javnosti. Vse lutke je izdelal sam in to so bile prve »domače« slovenske lutke. Pred tem so bile lutke na naša tla prinesene od drugod. Milan Klemenčič je prve lutkovne predstave igral kar pri sebi doma v Šturjah pri Ajdovščini. Dvorana je bila domača dnevna soba, za prizorišče uporabljal odrček z odprtino 40 x 23 cm, na katerem so v soju majhnih petrolejk poplesavale 10-centimetrske lutke.
Oče slovenskega lutkarstva je slikar Milan Klemenčič. Na svojih študijskih poteh je pogosto zahajal v lutkovna in druga gledališča. To ga je tako prevzelo, da je gledališče leta 1910 predstavil slovenski javnosti. Vse lutke je izdelal sam in to so bile prve »domače« slovenske lutke. Pred tem so bile lutke na naša tla prinesene od drugod. Milan Klemenčič je prve lutkovne predstave igral kar pri sebi doma v Šturjah pri Ajdovščini. Dvorana je bila domača dnevna soba, za prizorišče uporabljal odrček z odprtino 40 x 23 cm, na katerem so v soju majhnih petrolejk poplesavale 10-centimetrske lutke.
Kako imenujemo tako gledališče?
odrsko gledališče
malo marionetno gledališče
gledališče v škatli
<< Stran 12
Stran 13
Št. strani: 15
Srečajmo se z lutko
Že veš, da imamo v Sloveniji vsako drugo leto lutkovni festival? Mednarodni festival LUTKE poteka v Ljubljani in gosti izbor kakovostnih lutkovnih predstav za otroke in odrasle z vsega sveta.
Zaradi svoje kakovosti je festival priznan tudi širše. Organizira ga Lutkovno gledališče Ljubljana, osrednja slovenska lutkovna ustanova.
Letošnji mednarodni lutkovni festival Lutke 2018 bo med 12. in 16. septembrom potekal na različnih prizoriščih Lutkovnega gledališča Ljubljana, na Velikem odru, Malem odru, Odru pod zvezdami, Šentjakobskem odru, v Kulturnici in Tunelu, na Ljubljanskem gradu in v Stari mestni elektrarni.
Že veš, da imamo v Sloveniji vsako drugo leto lutkovni festival? Mednarodni festival LUTKE poteka v Ljubljani in gosti izbor kakovostnih lutkovnih predstav za otroke in odrasle z vsega sveta.
Zaradi svoje kakovosti je festival priznan tudi širše. Organizira ga Lutkovno gledališče Ljubljana, osrednja slovenska lutkovna ustanova.
Letošnji mednarodni lutkovni festival Lutke 2018 bo med 12. in 16. septembrom potekal na različnih prizoriščih Lutkovnega gledališča Ljubljana, na Velikem odru, Malem odru, Odru pod zvezdami, Šentjakobskem odru, v Kulturnici in Tunelu, na Ljubljanskem gradu in v Stari mestni elektrarni.
V Sloveniji imamo dve ustanovi poklicnega lutkovnega gledališča. Lutkovno gledališče v Ljubljani in Lutkovno gledališče v:
Sežani
Mariboru
Ljutomeru
Ptuju
<< Stran 13
Stran 14
Št. strani: 15
Kulturna dediščina
Lutke in njihove ustvarjalce lahko čisto od blizu spoznaš v Lutkovnem muzeju na Ljubljanskem gradu. Več boš izvedel, če slediš tej povezavi.
Lutkarstvo ima velik pomen za slovensko kulturo in je pomemben del naše kulturne dediščine. V poklon našim velikim lutkarskim umetnikom in več kot stoletju dolgi tradiciji je Lutkovno gledališče Ljubljana konec maja 2015 v sodelovanju z Ljubljanskim gradom odprlo lutkovni muzej.
Muzej hrani obsežno zbirko predmetov iz slovenske lutkovne zgodovine. Poleg lutk boste v zbirki lahko videli tudi scenske elemente, tehnične skice, arhivske dokumente ter se celo preizkusili v lutkarskih veščinah. Udeležite se lahko tudi ustvarjalnih delavnic in pedagoških programov.
Veste, katera izvirna slovenska predstava ima za seboj že 1700 ponovitev in je mednarodno zelo znana? Istoimenska lutka je prva, ki jo boste srečali ob vstopu v muzej.
Janček ježek
Deklica Delfina
Sapramiška
Večni hodec
<< Stran 14
Stran 15
Št. strani: 15
Zaupaj nam svoje podatke in se poteguj za vstopnico za lutkovno predstavo.
Ime: * | |
Priimek: * | |
E-mail: * | |
Osnovna šola: | |
Razred: | |
* obvezen podatek